Kamyon sürücüsü Ken-Marek Vatnfjord ile buluşmak üzere dünyanın en kuzeydeki şehirlerinden biri olan Svolvær'deyiz. Genellikle uzun yol taşımacılığında çalışıyor fakat bugün balık tutmak için kendisiyle, Lofoten takımadalarının en uzak ucunun yakınlarında bulunan Reine'ye doğru 120 km'lik bir yolculuğa çıkacağız. Bu yollarda, son derece zorlu hava koşulları altında ve kutup geceleri boyunca daha önce birçok kez araç kullandı. Kendisi çok endişe eden bir insan olmasa da, hava kötüyken her zaman güvenliği düşünüyor.
Ken-Marek, “Eve geri dönebileceğimin garantisi yok. Bu kötü yollarda, daha önce de olduğu gibi, her an bir şeyler ters gidebilir. Özellikle de havanın kötü olacağını bildiğimiz zaman ihtiyati tedbirler alıyoruz fakat durmak gibi bir şansımız yok. Hiç kimse dışarı çıkamazken buradaki insanlar için balık ve diğer hayati yükleri taşıyoruz” diyor.
Hiçbir zaman dikkati elden bırakmamanız gerekir. Burası tehlikeli bir yer.
Ken-Marek, Svolvær'den ayrılarak E10 otobanında batı yönünde yola çıkıyor. Yolu dar ve yan tarafları alçakta olan birinci tünelden geçerken yolu ortalamak zorunda kalıyor. Lofoten'deki en meşhur balıkçı köylerinden biri olan Henningsvær'e giden sapağa girdikten sonra yavaşlıyor. Burada yakın zaman önce Danimarkalı bir sürücünün kullandığı bir kamyonun muhtemelen viraja çok hızlı girdiği için sağdaki güvenlik bariyerini aşıp denize düştüğü ölümcül bir kaza yaşandığını biliyor. Danimarkalı sürücünün hayatını kaybettiği o gün kaza bölgesinde çok büyük buzlanma varmış ve kamyon 100 metrelik güvenlik bariyerini de kendisiyle birlikte götürmüş.
“Treyler kopup sürücü kabinine çarpmış ve ardından suya uçmuş. O günden sonra yolu genişlettiler ve güvenlik bariyerine takviye yaptılar fakat ne kadar dikkat etseniz de yetmeyebilir. Burası tehlikeli bir yer.”
Ken-Marek, Norveç'in güneyinde bulunan Sarpsborg'da büyüdü fakat Svolvær'li babaannesi hastalanınca o da kuzeye taşındı. Bölgedeki bir otelde işe başvurdu ve kısa süre sonra otelin müdürü Anne Helen'de aşkı buldu. Çift buradan taşınıp bir yıl güneyde yaşadıktan sonra Ken-Marek uzun yol sürücülüğü teklif edildiğinde tekrar kuzeye gitmeyi kabul etti.
Bu olanlar 2007'deydi. Bugün Ken-Marek, Anne Helen ve oğlu Kasper ile birlikte Svolvær şehrinin merkezinde, Ken-Marek'in çalıştığı Thors Varetransport şirketinin bulunduğu Svolvær terminalinin yakınında yaşıyor.
“Başka ne iş yapardım, doğrusu bilemiyorum. Eminim ki birçok insan bu işi para için yapıyor fakat uzun yol sürücüsü olmak benim için bir yaşam tarzı. Bu benim DNA'mda var.”
Lofoten bölgesinin en güzel yerlerinden biri olan Reine'deki balıkçı köyüne geldik. Burada, çoğu balıkçı teknesinde ya da balık fabrikasında çalışan 330 kişi yaşıyor. Ken-Marek buraya sayısız kez balık yüklemeye geldi.
Başka ne iş yapardım, doğrusu bilemiyorum. Eminim ki birçok insan bu işi para için yapıyor fakat uzun yol sürücüsü olmak benim için bir yaşam tarzı. Bu benim DNA'mda var.
“Yük alırken büyük kamyonu burada döndürmek rahat ancak yolda, hava kötü olduğu zaman aşılması zor birkaç engel var. Yol sadece bir otomobil için yeterli genişlikte ve yol çok virajlı olduğundan güvenlik bariyeri de yok. Su asfalta kadar geliyor. En küçük bir hata bile yaparsanız suyun içindesiniz.”
Ken-Marek bize, şirketinin Volvo ile yakın bir işbirliği yapmasından mutluluk duyduğunu ve kamyonunun kendisi için çok değerli olduğunu söylüyor.
“Kamyonum, oğlumun doğduğu gün kaydettirilmişti. O gün çifte kutlama günüydü.”
Bugün ise, Ken-Marek kendi kamyonunun direksiyonunda değil. Şirketin en yeni kamyonlarından birini, yeni I-Shift Dual Clutch teknolojisine sahip bir Volvo FH 540'ı test ediyor. Kamyon vites değiştirdiğinde ses duyulmamasının kendisine tuhaf geldiğini söylüyor.
“Arabamda bile bu kadar iyi bir şanzıman yok. Kamyon aynı zamanda çok güçlü bir görünüme sahip; kötü havalarda bu bizim için önemli. Yeni teknolojinin günlük yaşamımızı kolaylaştırdığına şüphe yok. Bunun sayesinde daha güvenli bir şekilde çalışabiliyor ve yıl boyunca mal taşıyabiliyoruz.”
Gimsøystraumen Köprüsü'nün üzerinden geçiyoruz. Burası, Lofoten'deki en rüzgarlı yerlerden birisi. Bugün hafif bir esinti var fakat Ken-Marek'in 30 metre/saniyeden hızlı esen rüzgarlar altında bu köprü kapalıyken buradan geçmişliği var.
“Kamyon çok ağır yüklü olduğu için rüzgarın sorun yaratmayacağını düşünüyordum. Ön cam silecekleri aniden ön camın yukarısına fırladı, güneşlik kırıldı ve rüzgar tüm kamyonu etkisi altına aldı. Kamyonu köprünün üzerinde tutabilmek için direksiyonu rüzgara doğru kırmak zorunda kaldım. Korkmadım ama biraz endişelendiğimi söyleyebilirim. Neyse ki, bana bir şey olmadı. Tekrar böyle bir şey yapmam” dedi.
Svolvær'den hala biraz uzaktayız ve hava kararmaya başladı. Yılın bu zamanında gündüzler kısa. 7 Aralık ile 5 Ocak arasında güneş hiç görünmüyor bile. Bu döneme kutup gecesi adı veriliyor.
“Yılın bu zamanında asla dikkati elden bırakamazsınız. Yollar genellikle daha dar hale geliyor, yol kenarındaki kar birikintileri büyüyor ve tüm gün boyunca hava karanlık. Direksiyon başında olmaktan keyif alıyorum ama asla dikkati elden bırakamazsınız. Bankete çarpıp devrilmiş kamyonlar gördüm.”
Ken-Marek'in çalıştığı şirket, koşullar güçleştiğinde ne yapılması gerektiğini çok iyi biliyor.
“Patronumun yaklaşımını gerçekten beğeniyorum. En önemli husus sağ salim varmamız, ne kadar sürede vardığımız değil. Hiç ciddi bir kaza yapmadık. Bunun net bir yaklaşımın ve özellikle iyi kamyonlar kullanmanın sonucu olduğunu düşünüyorum.”
Svolvær'e geri geldik. Uzun iş günü sona erdi. Bu kez her şey yolunda gitti. Şimdi kamyonun boşaltılıp park edilmesi gerekiyor ama bunun öncesinde Ken-Marek hala işte olan bazı iş arkadaşlarıyla kısaca sohbet ediyor.
“Uzun bir yolculuktan sonra Svolvær terminalini yeniden görmek beni her zaman mutlu ediyor. Çünkü o zaman anlıyorum ki Kasper'i yeniden görmeme az kaldı. Her zaman beni evde bekliyor.”
E10, eski adıyla Kral V. Olav'ın yolu, İsveç'te bulunan Luleå şehrinden Norveç'teki Å köyüne kadar uzanan bir güzergah üzerinde yer almaktadır. Yol, Svolvær'den Lofoten'deki Reine'ye kadar kıvrımlı bir şekilde ilerliyor ve genişliği 6 metreden az, çoğu yerde sadece 5 metre. Bu yol, Norveç'in 18 ulusal turizm yolundan biri.
Model: Volvo FH540, 6x2 çekici, 2015 model, Krone yarı treylerli.
Özellikler: I-Shift Dual Clutch ve Volvo Dinamik Direksiyon.
Motor: 13 litrelik, 6 silindirli, dizel motor, 540 hp – 2.600 Nm.
Taşımacılık işleri: Kamyon hem Lofoten'de hem de Norveç'in geri kalanında balık ürünleri ve gıda taşımakta ve yılda 150.000 km yol yapmaktadır.