Trucks

Crawler Gear ile karlı ormanlarda sürüş

Buzlu, dar, yokuşlu yollar ve toplamda 76 tonluk bir yük. Finlandiya ormanlarından geçerek kereste taşımak hem sürücüler hem de araçlar açısından zorlu bir iştir. Ancak, Volvo'nun I-Shift Crawler Gear şanzımanı sayesinde, Saku Simpanen ve ekibi hem yokuşlu arazilere hem de zorlu koşullara meydan okuyor.
Saku Simpanen'in kamyonu Finlandiya'daki buzla kaplı bir orman yolundayken.
Finlandiya ormanlarından geçerek kereste taşımak hem sürücüler hem de araçlar açısından zorlu bir iştir.

Kışın tam ortasındayız, ağaçların üzerindeki kar o kadar kalın ki tüm dallar yere sarkıyor. Gün ışığının görüldüğü kısa saatlerde ise sürekli alacakaranlık bir halde geçiyor. Kuljetus S. Simpanen'in Volvo FH16 kombine kereste kamyonunun farları sisi ve etraftaki ormanı delip geçiyor.

Saku Simpanen, ormanın derinliklerine indikçe henüz adı bile konulmamış son derece küçük ve dar yollardan geçiyor. Bu yollardan bazıları neredeyse buz pisti kadar kaygan. Yol boyunca düzenli aralıklarla yerleştirilmiş, geyik avı için kullanılan tahta kuleler var. Kış mevsiminde bölgede sık sık geyik görebiliyorsunuz fakat şu an ormanda gizleniyorlar.

Saku Simpanen'in geçtiği yollardan bazıları henüz adı bile konulmamış son derece küçük ve dar yollardan oluşuyor.

Saku bir sonraki yük alma noktasını öğrenmek için araç içi bilgisayarına bakıyor. Bu iş, sabah gün ağarırken Keitele'de (Kuzey Savonia, Orta Finlandiya) bulunan yerel bir kereste fabrikasına yaptığı tomruk teslimatından sonra bugünkü ikinci işi olacak. 10 yaşından beri bu bölgedeki yollarda mekik dokuyan Saku bölgedeki her bir yokuş ve virajı çok iyi biliyor. Küçük bir çocukken babasının Volvo kamyonuyla yolculuğa çıkıyor ve okula başladığı zaman gelecekte bir gün bu işi yapacağını biliyordu. 1998'de aile şirketinde çalışmaya başladıktan sonra 2006'da şirketin yönetimini devraldı.

“Araç kullanmak benim için bir tutku. Bu meslek genlerimde var diyebilirim. Babam Seppo'nun bir nakliye şirketi vardı, doğal olarak ben de onun izlerini takip ettim” diyor.

10 yaşından beri bu bölgedeki yollarda mekik dokuyan Saku Simpanen bölgedeki her bir yokuş ve virajı çok iyi biliyor.

Bugün, eşi Jaana-Riitta ile birlikte, kereste taşımacılığında uzman bir şirket olan Kuljetus S. Simpanen şirketine sahip. 20 yıldır birlikte olan çift aynı zamanda neredeyse on yıldır şirket ortağı. Şirketin idari müdürü olan Saku aynı zamanda direksiyon başına da geçiyor. Jaana-Riitta ise mali ve idari işlerinin yanı sıra taşımacılık planlamasıyla ilgili işlerle de ilgileniyor. Şirkette ayrıca beş sürücü daha çalışıyor.

Saku’nun en yeni Volvo FH16'sında, aracın zorlu koşullardaki kalkış kabiliyetini artıran I-Shift Crawler Gear mevcut. Kamyonun geri kalan donanımı da detaylara son derece özen gösterilerek seçilmiş. Kamyon ve treylerin her ikisinde de tam havalı süspansiyon var; keresteyi yerinde sabit tutmak için kullanılan dikmeler otomatik bir mekanizmaya sahip ve uzaktan kumanda ile kontrol ediliyor; vinç ise ısıtmalı kabin içinden çalıştırılabiliyor. Finlandiya'da kereste kamyonları için zorunlu olmayan alt koruma donanımı da araca monte edilmiş.

Saku gülümseyerek “Mükemmele yakın bir kereste kamyonum var. Bundan daha iyisini bulmanız neredeyse imkansız,” diyor.

Ona göre I-Shift Crawler Gear'ın en büyük avantajlarından biri kamyonun çok ağır yük taşırken bile her koşulda kalkış yapabilmesini sağlıyor olması. “Geri vites, en az ileri vitesler kadar iyi. Çok hassas ve kontrollü bir şekilde geri manevra ve dönüş yapma imkanı sağlıyor.” 

Mükemmele yakın bir kereste kamyonum var. Bundan daha iyisini bulmanız neredeyse imkansız.

I-Shift Crawler Gear, Saku’nun sektördeki teknik gelişmeleri her zaman yakından takip etme arzusunu yansıtan örneklerden sadece biri. 2013 yılında Finlandiya'da izin verilen maksimum toplam katar ağırlığı 76 tona yükseltildiğinde kendi Volvo'su, yeni ağırlık sınırı düzenlemesine göre muayeneden geçen ülkedeki ilk kamyonlardan biri oldu.

 

Kamyon ve treylerin her ikisinde de tam havalı süspansiyon var; keresteyi yerinde sabit tutmak için kullanılan dikmeler otomatik bir mekanizmaya sahip ve uzaktan kumanda ile kontrol ediliyor; vinç ise ısıtmalı kabin içinden çalıştırılabiliyor.
Fiili üretim aşaması başlamadan önce tomruklar ölçülüp uzunluk ve kalınlıklarına göre tasnif ediliyor.

“Sürekli olarak ilerleme göstermek ve yeni şeyler geliştirmek istiyorum. Bunu yapabilmek için güçlü bir desteğe, yani güvenilir kamyonlara, üstyapılara ve vinçlere ihtiyacım var. Volvo ile yaptığımız neredeyse 50 yıllık işbirliği başarıya ulaşmamıza yardımcı oldu,” diye vurguluyor.

Saku, kıvrımlı orman yollarında 15 dakikalık bir sürüşün ardından yük alma noktasına yaklaştı. O kadar ücra bir yerde ki geri dönüş yolu haritada bile görünmüyor. Diğer sürücüleri yolun ilerisinde bir kereste kamyonu olduğu konusunda uyarmak için Volvo FH16'sını kavşakta durdurup yere bir üçgen reflektör koydu. Yollar araçların birbirine yol vermesine veya yan yana geçmesine imkan vermeyecek kadar dar olduğundan bu önlemin alınması son derece önemli.

Saku bir T tipi kavşakta yere tuz ve toprak karışımı serpti. Volvo FH16 dönüş noktasına ulaşmak için diğer tarafta tekrar bir yokuşu tırmanıp indi. Kamyonu döndürüp dik bir tomruk istifinin yanına park etti. Kamyon kabininden inip vinç kabinine geçerek destek bacaklarını yere indirdi.

Volvo ile yaptığımız neredeyse 50 yıllık işbirliği başarıya ulaşmamıza yardımcı oldu.

Vincin kavrama ataşmanı tıpkı Saku'nun elinin bir uzantısı gibi. Gerektiğinde çam ağacı tomruklarını dikey olarak kaldırıp tomruk demetinin bir ucunu yere çarparak tomrukları düzeltiyor. Kamyonun ardından treyler de yükleniyor ve istif otomatik dikmelerle sabitleniyor. Treylerdeki ilk istif tamamlandıktan sonra istif bir hidrolik silindir yardımıyla arkaya taşınıyor.

Kamyon ve treyler tamamen yüklendikten sonra Simpanen direksiyonun başına geçiyor. I-Shift, ağır yükü algılayınca otomatik olarak Crawler Gear'ı etkinleştiriyor (Crawler Gear en çok bu gibi durumlarda işe yaramaktadır) ve Volvo FH16, 76 tonluk ağırlığına rağmen kesintisiz bir şekilde yokuşun tepesine tırmanmayı başarıyor.

“Çoğunlukla dar orman yollarında ve yokuşlu arazilerde araç kullandığımız için çok fazla güce ihtiyaç duyuyoruz. Crawler Gear'lı Volvo kereste taşımacılığı için eksiksiz bir harika paket sunmanın yanı sıra güç, konforlu sürüş ve güvenlik gibi ihtiyaç duyduğumuz tüm unsurları da barındırıyor.”

Alışık olduğu bir güzergahta ilerleyerek 20 km uzaklıktaki Keitele kereste fabrikasına varan Saku, sıraya girerek tomrukları büyük bir konveyör bandına boşaltmak için sıranın kendisine gelmesini bekliyor. Ağırlıklı olarak bu fabrikaya yük taşıyan Kuljetus S. Simpanen şirketinin kamyonları ortalama olarak günde on kez bu kereste fabrikasına giriş yapmaktadır. Kamyonların yalnızca 20 dakikalık bir süreliğine fabrika içinde kalmasına izin veriliyor. 

Fiili üretim aşaması başlamadan önce tomruklar ölçülüp uzunluk ve kalınlıklarına göre tasnif ediliyor. Ardından, tasnif edilen tomruklar kereste fabrikasındaki forkliftler tarafından depolama alanındaki ilgili istiflere taşınıyor. Bu işlem başladığında Saku bir sonraki yükünü teslim almak üzere çoktan fabrikadan ayrılmış oluyor. Bu hızla çalışması halinde, vardiyası sona ermeden üç yük teslimatını daha tamamlayabilir.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Ofis: Pielavesi, Säviä köyü.
Geçmiş: Seppo Simpanen 1968 yılında şirketi kurdu.
Şirketin şimdiki sahipleri: Saku ve Jaana-Riitta Simpanen, 2006'dan beri.
Personel: İki şirket ortağı, beş sürücü.
Sektör: Kuzey Savonia bölgesinde kereste taşımacılığı.

Filo:

• Volvo FH16 750 8X4 tridem, 2016 model.
• Volvo FH16 750 8X4 tridem, 2014 model.
• Volvo FH16 750 8X4 tridem, 2013 model.
• Alt yüklenici ağı vasıtasıyla kullanılan, üçü Volvo olmak üzere beş adet kereste kamyonu.
• Diğer Volvo Trucks hizmetleri: Dynafleet, Altın Servis Sözleşmesi, şirket Volvo Trucks sürücü eğitimine katıldı.
• Başlıca müşterileri: UPM, Keitele Forest.

İlgili İçerik