Trucks

Kopenhag'da yürütülen derin kazı işleri

Kopenhag'da yeni bir metro inşa ediliyor. Bir milyondan fazla nüfusu olan bir şehirden toprak taşımak kamyon sürücüleri için zorlu bir mücadele anlamına geliyor. Johnny Olsen o sürücülerden biri ve bu da onun hikâyesi.
Kopenhag'daki metro inşaatı
Dünyadaki en yüksek bisiklet yoğunluğuna sahip şehirlerden biri olan Kopenhag'ta yeni bir metro sistemi inşa ediliyor.
Johnny Olsen'e göre, ön yönlendirme aksları ve çeki kancalı treyler kombinasyonu tırın kolaylıkla sürülebilmesini sağlıyor.

Kamyonun önündeki iki bekçi ellerindeki dur levhasını havaya kaldırıyor. Üç araç ve dört bisikletli duruyor ve Johnny Olsen sürüş iznini alıyor. Kamyon yavaşça yolda ilerliyor ve şantiyeye giriyor. Johnny Olsen ustaca sağa dönüyor ve aracı otomatik tekerlek yıkayıcıya doğru sürüyor.

Johnny, “Alana her giriş ve çıkışımızda lastiklerimizi yıkarız. Yoksa şehirde çok fazla çamur olurdu” diyor ve ekskavatörün iki damperli kamyonu doldurmaya başlayabilmesi için geri manevra yapıyor.

Şantiyenin adı Trianglen ve Kopenhag şehir merkezinde yer alıyor. Burası, şehrin Cityringen olarak bilinen yeni metrosunun 17 istasyonundan biri olacak. Kopenhag'ın modern zamanlardaki en büyük inşaat projesi olan Cityringen inşaatı, her biri 15,5 km uzunluğunda olan iki tünelden ve tünel açma makinelerinin şehrin altında yol açmakta kullandıkları dört şantiyeden oluşuyor. Yeni metro, şehrin mevcut metrosunun bir uzantısı olacak. Bu yeni metro zaten mevcut olan ağın bir uzantısı olacak. 

Johnny’nin görevi şantiyelerde yer altından çıkarılan toprağı başka bir yere taşımak. Proje tamamlandığında, şehir merkezinden dışarıya üç milyon ton toprak taşınmış olacak.

Johnny, “Bu, Kopenhag'da yaşayanlar için şu anda biraz sorun olabilir. Pek çok farklı noktada inşaat çalışmaları yapılıyor. Ama bence sonunda güzel olacak” diyor ve gelecekte daha fazla kişi metroyu kullanırsa yollarda daha az araç olacağını hatırlatıyor.

Johnny telsiz sayesinde ekskavatör operatörüyle doğrudan iletişim kuruyor. Daha büyük bir ekskavatörle 18 metre derinlikten oldukça fazla miktarda toprak çıkarılıyor. Trianglen'deki istasyon tamamlandığında en derin noktası 40 metre civarında olacak.

Johnny kabindeki ekranda ne kadar toprak yüklendiğini gösteren sekmeleri takip ediyor. 

Bazıları iki yer arasında sürekli gidip gelmenin sıkıcı olduğunu düşünebilir, ama ben bunu seviyorum. Kamyon şoförlüğü, ofiste oturmaya ya da fabrikada üretim hattında durmaya kıyasla özgürlük sunan bir iş.

Kamyon 17 tonluk, çeki kancalı treyler ise 18 tonluk bir yük kapasitesine sahiptir. Tırın boş ağırlığı yaklaşık 21 tondur. Ekskavatör operatörünün her yeni yük yükleyişinde kamyon hafifçe sallanıyor. Ekran 56 tonu gösterdiğinde Johnny telsizle işaret gönderiyor. Kamyon tamamen yüklendi.

Johnny, “Şimdi Nordhavn'a gidiyoruz, yükü bıraktığımız yer orası” diyor ve aracını şantiyenin dışına sürüyor.

Kopenhag gittikçe büyüyor ve şehir merkezinin kuzeyindeki eski liman bölgesinde binlerce yeni Kopenhaglı için ev ve ofislerin yapıldığı birçok inşaat projesi sürüyor. Bu bölgenin en uç kısmında yer alan Nordhavn'da yolcu gemilerine yönelik yeni bir konteyner terminali ve liman da inşa ediliyor. Bu binalara ev sahipliği yapmak üzere, metro inşaatından gelen toprağın bir kısmıyla denizi doldurarak 40 hektarlık yeni bir alan oluşturuluyor. Yeni alan yavaşça eskiden deniz olan bölgeye yayılıyor.
 

Mevcut ağın bir uzantısı olan yeni metro, her biri 15,5 kilometre uzunluğunda olan iki tünelden oluşacak; yani yeni tünellerin toplam uzunluğu 31 kilometre olacak.

Şehirden Nordhavn'a giderken, Johnny yol boyunca daima gülümseyerek direksiyonun başında sakin ve güvenli bir şekilde oturuyor. İşini sevdiği çok açık.

“Bazıları iki yer arasında sürekli gidip gelmenin sıkıcı olduğunu düşünebilir, ama ben bunu seviyorum. Kamyon şoförlüğü, ofiste oturmaya ya da fabrikada üretim hattında durmaya kıyasla özgürlük sunan bir iş.”

Johnny eşinden ve dört çocuğundan bahsederken neşeleniyor. Ailesine çok değer verdiği görülebiliyor, ancak yoğun iş programında ailesine ayıracak zaman bulmanın biraz zor olduğunu kabul ediyor. Johnny Kopenhag'dan bir saat uzaklıkta yaşıyor ve iş günleri genellikle sabah beşte başlıyor. Daha sonra tüm gün kamyon sürüyor ve akşam altıda tekrar ailesiyle birlikte evde oluyor. Johnny 2014 yazından beri gerçekten sevdiği bir işveren olan nakliye firması SCT için çalışıyor. “Harika bir çalışma ortamı. SCT'de iş arkadaşları arasındaki dostluk çok değer verdiğim bir şey. Orada birbirimiz için varız ve herkes çok iyi.”
 

Metro inşaatından çıkan toprak hem yeni araziler oluşturmak için hem de yolcu gemilerine yönelik yeni bir konteyner terminaline ve limana ev sahipliği yapacak olan Nordhavn adlı yeni bir mahalle oluşturmak için kullanılıyor.

SCT Kopenhag'daki metroda çalışan birkaç nakliye firmasından biri. Temel görevler şantiyelerden toprağı taşımak ve tünel açma makinelerinin kazarak çıkardığı materyalleri nakletmek.

SCT'nin Kopenhag'daki metro inşaatında kullandığı kamyon sayısı taşınması gereken toprağın miktarına bağlı olarak 20 ile 25 arasında değişiyor. En çok kullanılan kamyon modeli damperli yarı treylerli Volvo FH, ama şirket çekme çubuklu treylerli sekiz adet FMX damperli kamyon daha kullanıyor. Birçok sürücünün çalışma haftası boyunca kabininde uyuyabileceği Volvo FMX kamyonlar da dahil olmak üzere, tüm SCT kamyonlarında Globetrotter kabin mevcut.

Yeni metronun inşasında dört adet tünel açma makinesi kullanılıyor. Bir tünel açma makinesi yaklaşık 800 ton ağırlığında.

Johnny’nin kamyonu 8×4 konfigürasyona ve çift ön aksa sahip 2014 model bir Volvo FMX. 500 hp 13 litrelik motordan alınan güç verimli bir şekilde kamyonun tandem çekiş akslarına aktarılıyor. Ön yönlendirme aksları ve çekme çubuklu treyler kombinasyonu aracın kolaylıkla sürülebilmesini sağlıyor. İnşaat şantiyelerinde kamyona manevra yaptırırken alan dar olabilir; bu yüzden Johnny bunun iyi bir özellik olduğunu düşünüyor.

Johnny, “Kamyon ağır yüklerle bile çok dengeli hissettiriyor. I-Shift şanzıman çok hassas. Bence çok iyi bir kamyon” diyor ve kırmızı ışıkta yavaşlıyor. 

Kopenhag dünyada bisiklet yoğunluğu en yüksek şehirlerden biri; bu durum, bisikletlilerin ve kamyonların genellikle aynı yolu paylaşmak zorunda oldukları anlamına geliyor. İnşaat yüklenicisi Copenhagen Metro Team projeyi şehrin sakinleri için olabilecek en güvenli şekilde yürütmek için çok çaba harcıyor. SCT'yle iş birliği halinde bazı faaliyetler gerçekleştirdiler. Bunlardan biri, şantiyelerin yakınındaki okullara giden tüm çocukları Volvo kamyona bindirerek, onlara bir kamyon sürücüsünün kamyon kabininden neyi görebileceğini ve göremeyeceğini öğretmekti.

Kamyon ağır yüklerle bile çok dengeli hissettiriyor. I-Shift şanzıman çok hassas. Bence çok iyi bir kamyon.

Nakliyenin en yoğun olduğu inşaat dönemi boyunca şantiye alanına her gün ortalama 500 kamyon girip çıkıyor. Şehrin yollarındaki trafik akışında yaşanan kesintileri en aza indirmek için 375 trafik ışığı değiştirilmiş. Kamyonlar Nordhavn'a giderken ve oradan dönerken şehirde hep aynı güzergâhı kullanmak zorundalar.

Johnny, “Kısacası, çok dikkatli sürmelisiniz. Emniyet bir numaralı öncelik” diyor ve bir bisiklet yolu geçidi üzerinden sağa dönmeden önce kamyonun aynalarının altından yolu bir kez daha kontrol ediyor.

Johnny Nordhavn'a varınca şantiyeye girmeden önce kamyonu bir kantara yönlendiriyor. Johnny gün boyunca şantiyeden Nordhavn'a dört beş kere yük taşıyor. Tüm sevkiyatlar dikkatlice tartılıyor.

Kamyonların birbiri ardına yüklerini boşalttığı alanı dikkatle süzen bir martı rüzgârda salınıyor. Johnny aracı geri vitese alıp yük boşaltma alanına sokarak önce arka, sonra da ön platformu boşaltıyor.

“Bir yük daha ve sonra evime, aileme gidiyorum. Bunu dört gözle bekliyorum,” diyor ve yüzünde büyük bir gülümseme beliriyor. 
 

En yoğun zamanlarda, şantiye alanına her gün ortalama 500 kamyon girip çıkıyor. Şehrin yollarındaki trafik akışında yaşanan kesintileri en aza indirmek için 375 trafik ışığı değiştirilmiş

Kamyon

Volvo FMX Mart 2014'te yollara çıktı. Euro 5 motor, 13 litreliktir ve 500 beygir gücüne sahiptir.
Otomatik I-Shift şanzıman zorlu koşullarda işi kolaylaştırır ve böylece sürücü tamamen seyahate odaklanabilir.
Araç; 8×4 konfigürasyonlu ve çift ön akslı bir 3 yönlü damperli kamyondan ve 3 akslı, çekme çubuklu 3 yönlü damperli treylerden oluşuyor. Araç sağa, sola ve arkaya doğru yük boşaltabilir.
Araç 20,4 ton ağırlığındadır. Kamyon 17 tonluk, çekme çubuklu treyler ise 18 tonluk bir yük kapasitesine sahiptir. İzin verilen maksimum brüt ağırlık 56 tondur.
Kamyon sürücünün gerektiğinde kabinde uyuyabilmesini sağlayan bir Globetrotter kabinle donatılmıştır.

İlgili İçerik