Trucks

Harika görüşün tasarlanması

Yeni Volvo FH dikiz aynası hem harika bir görüş imkanı sunacak hem de kamyonun kimliğini pekiştirecek şekilde tasarlandı.
İsmail Ovacık taslak çizimi yaparken.
İsmail Ovacık, “Geometri çok önemli. Dört ayrı aynanın entegre edilmesi gerekiyordu, bu yüzden çalışma sırasında aynaların tek bir üniteymiş gibi görünmesini sağlamaya odaklandık,” diyor.
Yeni tasarımlar daha iyi görüş sunmanın yanı sıra benzersiz Volvo kimliğini yansıtmaya devam ediyor.

Bir kamyonun tasarımında ayrıntılara ne kadar önem veriliyor? Tasarım ayrıntıları ne gibi mesajlar aktarabilir? Volvo Trucks, sürücülerin görüş imkanını daha da iyileştirmek için yeni bir dikiz aynası geliştirme çalışmalarını yürütürken güvenlik konusu doğal olarak bir numaralı öncelikti. Ancak, bu iyileştirmelerin çığır açan estetik bir ifade yoluyla aktarılması da son derece önemliydi.

Birçok önemli teknolojik iyileştirmeyi barındıran yeni Volvo FH 2012'de pazara sunulmuştu. Yeryüzündeki en başarılı ağır kamyon modellerinden biri olan bu kamyon aynı zamanda yeni bir tasarıma kavuşmuştu. İşlevsellik ve ergonomi, yeni FH kabinini tanımlayan anahtar sözcüklerdi. Bununla birlikte, iyileştirilmiş birçok güvenlik özelliği kamyonun pazarda büyük bir beğeni toplamasını sağladı.

Volvo bünyesindeki bir ekip 2006'da, yani oldukça erken sayılabilecek bir zamanda, yeni dikiz aynasının tasarımı üzerinde çalışmaya başlamıştı. İsmail Ovacık, Volvo Group Kamyon Teknolojisi biriminde Dış Tasarım Sorumlusu olarak görev yapıyor. Dikiz aynalarının yeniden tasarlanmasında görev alan Volvo'daki çeşitli mühendislik ve ergonomi iş ortaklıklarının önemini vurguluyor. “Hep birlikte mümkün olan en iyi iyileştirmeyi elde etmek için çalışıyorduk. Volvo Trucks'ın en iyi görüş imkanı sunan kamyonlar olduğunu pazara nasıl aktarabiliriz? Güvenlik temel değerlerimizden biri olduğu için bu mesajın aktarılması son derece önemliydi.”

Yeni FH modelindeki önemli iyileştirmelerden biri de doğrudan görüş üzerinde yapıldı. Kamyon ön camının her iki yanında yer alan dikey destek sütunları olan A sütunları önceki nesil Volvo FH'ta önemli bir sorun olarak karşımıza çıkıyordu.

Burada söz konusu olan sürücüye mükemmel bir görüş veya iyileştirilmiş işlevsellik sunmanın yanı sıra tüm bunları kamyonun tümleşik bir parçası olarak nasıl ifade ettiğimizdir.

Yeni modelde sütunlar ile aynalar arasında daha geniş bir alan var. Bu sayede, sürücü doğrudan yan aynadan zemini daha iyi görebiliyor. İnce tasarım sayesinde daha geniş bir alan mevcut; cam neredeyse çerçevesiz bir tasarıma sahip ve aynalar tek bir bağlantı noktasının etrafında döndüğü için muhafazanın büyük bir alanı kaplamamasını sağlıyor. Ayrıca aynaların arasında bir açıklık mevcut; daha iyi bir görüş için her küçük yüzeyden azami şekilde yararlanılıyor.

Tasarım çalışmasında her açının doğru şekilde konumlandırılmasına odaklanıldığı net olarak görülebiliyor. Kabinin üst ve alt kısmına düzenli bir şekilde bağlanan aynanın kabinin arkasına göre yerleşimi de titizlikle planlandı. 

 

İsmail Ovacık, dikiz aynalarını tasarlarken ayrıntılara ve her bir açıyı doğru şekilde konumlandırmaya büyük özen gösterdi.

İsmail Ovacık, “Geometri çok önemli” diyerek sözlerine devam ediyor. “Dört ayrı aynanın entegre edilmesi gerekiyordu, bu yüzden çalışma sırasında aynaların tek bir üniteymiş gibi görünmesini sağlamaya odaklandık.”

Güçlü kimliğe sahip bir kamyon özelliği tasarlanırken mühendisliğin yaratıcılıkla uygun şekilde harmanlanması gerekir. İyileştirilmiş dikiz aynası müşterilerden ve medyadan pozitif geri bildirimler aldı ve selefine göre mutlak bir iyileştirme olarak değerlendiriliyor.

Her ne kadar güvenliğin artırılması doğal olarak ana hedef olsa da, farklı bir estetik ifadenin yaratılması da ekip açısından önemliydi.

İsmail Ovacık, “Volvo'nun değerlerini yansıtan bir özellik geliştirmek istedik,” diyor. “Burada söz konusu olan sürücüye mükemmel bir görüş veya iyileştirilmiş işlevsellik sunmanın yanı sıra tüm bunları kamyonun tümleşik bir parçası olarak nasıl ifade ettiğimizdir. Görünüm belirli bir amaca hizmet ediyor. Yukarıdan aşağıya doğru bir yaklaşım izliyor ve kamyon için özel bir kimliğin yaratılmasına, yani Volvo kimliğinin yansıtılmasına katkıda bulunacak bütüncül bir tasarım anlayışıyla çalışıyoruz.”

İsmail Ovacık

POZİSYONU: Dış Tasarım Sorumlusu, Volvo Group Kamyon Teknolojisi.
YAŞI:
 36.
VOLVO'DA ÇALIŞTIĞI YIL SAYISI:
 8.
İŞYERİ:
 İsveç'in Göteborg şehrinde bulunan Volvo GTT'deki Avrupa tasarım stüdyosu.

İlgili İçerik