Trucks

Dünyanın en tehlikeli yollarından birinde hayatta kalma mücadelesi.

Dikkat, beceri ve deneyim, Juan Manuel Manrique dünyanın en tehlikeli yollarından birinde bu sayede 45 yıldır hayatta kalıyor. Burası Şili'deki Paso de los Caracoles dağ geçidi.
Paso de los Caracoles, Şili.
Şili'deki Paso de los Caracoles dünyanın en tehlikeli yollarından birisidir.
Otelde kalıp restoranlarda yemek yemeyi sevmiyorum. Ben çok daha güzel yemekler yapıyorum,” diyor Juan Manuel Manrique.

"Salyangoz Geçidi" anlamına gelen Paso de los Caracoles, adını kamyonların ve otomobillerin 800 metre rakımdan yola başlayıp Arjantin sınırına vardıklarında 3200 metre gibi baş döndürücü bir rakıma ulaşırken geçtiği 29 keskin dönemeçten almaktadır. Kış mevsiminde buz ve birkaç metreye varan kar nedeniyle hem iniş hem de tırmanış çok tehlikeli bir hal almaktadır. Yaz mevsiminde ise sıcaklık, ağır yüklü kamyonların frenlerini ve motorlarını acımasızca cezalandırmaktadır.

Juan Manuel Manrique bir yandan dik yokuşu tırmanırken, diğer yandan “Ne zaman bir kaza görsem, kaza yapan sürücüyü neyin hızlı araç kullanmaya ittiğini ve onu bir daha göremeyecek olan ailesini düşünürüm”. “Babam bana ihtiyatlı ve saygılı olmamı ve asla korkmamam gerektiğini öğretti, bunlar şimdiye kadar işe yaradı.”

Vadiye doğru inişteki bir kamyona yer açmak için sonraki dönüşü fazladan geniş bir şekilde alıyor. Sürücüler ellerini sallayarak ve açık camlardan merhaba diyerek birbirlerini dostça bir şekilde selamlıyor. 10. viraja geldiğinde 10 ile 12. viraj arasındaki yokuşta hurdaya dönmüş bir konteyneri gösteriyor. Kaza yapan sürücünün Arjantin'den aldığı şarap yükünü taşıdığını ve yokuştan inerken çok fazla hız yaptığını söylüyor. Treyler devrildi ve çekiciyi de kendisiyle beraber götürdü.

Yüzünde ciddi bir bakışla “Sürücü, kamyon dağdan yuvarlanmadan hemen önce kendini dışarı atarak hayatını kurtardı. Birkaç kemiği kırıldı ve ağır yaralandı” diyor. “Fakat en azından hayatta kalmayı başardı.”

Babam bana ihtiyatlı ve saygılı olmamı ve asla korkmamam gerektiğini öğretti. Bunlar şimdiye kadar işe yaradı.

Arjantin yolunda Şili And Dağları tırmanışındaki keskin virajları alırken gözünü bir an bile yoldan ayırmıyor. Her virajın bir numarası var ve en çok can alan 17 numaralı viraja "Curva de la muerte", yani "Ölülerin virajı" adı veriliyor. Tabelanın yanından geçerken gözlerini kısıyor, fakat hiçbir şekilde dikkatinin dağılmasına izin vermiyor. Yakın zamanda ve geçmişte kazaların meydana geldiği farklı yerleri gösteriyor. Şanssız sürücülerden birçoğu onun arkadaşıydı. Açıkça görülüyor ki Şili ve Arjantin arasındaki en önemli sınır geçişi olan bu yoldan sık sık geçen sürücüler arasında zamanla bir kardeşlik bağı meydana geliyor.

Şili'de Santiago'nun batısında yer alan San Antonio limanından Arjantin'deki Mendoza bölgesine ve oradan da Brezilya'ya giden en kısa rota olan bu yol, bölge lojistiği açısından büyük önem taşıyor. Ekvador sahillerinde üretilen muzlardan Asya'da üretilen sıfır otomobillere kadar tüm dünyadan her türlü ürün ve mal bu yollardan geçiyor. Bugün, Juan Manuel frigorifik treylerinde Mendoza'ya doğru 25 ton muz taşıyor. Motorun yüksek torku ve akıcı şanzıman sayesinde tüm dikkatini bu tehlikeli yola verebiliyor.

Ne zaman bir kaza görsem sürücüyü bir daha göremeyecek olan ailesini düşünürüm.

64 yaşındaki Juan Manuel, 45 yıldır Güney Amerika'da kamyon sürüyor. Yola çıktığında eşini ve yetişkin dört çocuğunu memleketi olan Arjantin'in Mendoza şehrinde bırakıyor. Yoldayken sürekli onları düşünüyor, fakat ailesi daha önce hiç kaza yapmamış olmasından teselli buluyor; onun ilk önceliğinin ailesine tekrar kavuşmak üzere güvenli bir şekilde eve varmak olduğunu biliyorlar.

“Şirket sahiplerinin tutumu, kaza istatistikleri üzerinde büyük bir etkiye sahiptir” diyerek açıklıyor. “Bazı şirket sahipleri sürücüye önem vermiyor, sürücüleri çok fazla zorluyor ve eski araçlar kullandırıyorlar; tüm bunlar daha fazla kazaya neden oluyor.”

Çalıştığı şirketin, Şili – Arjantin rotasında faaliyet gösteren en büyük şirketlerden biri olmasına rağmen, şimdiye kadar hiçbir ciddi kazaya karışmadığını söylüyor. Şirket sahibinin sürücüleriyle çok yakın bir ilişkisi var.

Juan Manuel, “Şirket sahibinin sizi arayarak ne durumda olduğunuzu kontrol etmesi, ailenizin durumunu sorması ve sağlığınıza ve hayatınıza önem vermesi yolda büyük bir fark yaratıyor,” diyor. “Çok fazla baskı, iyi sonuç getirmez.”

Soğuk yük alanında uzman olan şirket 80 kamyona sahip ve ilave 30 kamyon daha sipariş etti. Kamyonların tamamı Volvo FH ve şirket Şili'de yeni FH'ı satın alan ilk şirket oldu. Juan Manuel, şirketin kısa süre önce teslim aldığı bir 2015 FH 500 çekiciyi sürüyor. I-Shift şanzımana ve 6x2 aks konfigürasyonuna sahip. Her sürücünün kendine özel bir kamyonu olması nedeniyle, kamyon kısa zamanda yoldaki en büyük dost halini alıyor. 

Kamyonlar ve bu dağlarla ilgili her şeyi bana babam öğretti.

“Bu yeni kamyonlar çok iyi bir görüş alanına, süspansiyona ve frenlere sahip; eski kamyonlara göre çok daha az yoruyor” diyor. “Aynı zamanda çok daha güvenliler. Kamyonda rahat bir şekilde uyuyabiliyorsunuz, bu nedenle ertesi gün iyice dinlenmiş bir şekilde yola koyulabiliyorsunuz. Yataklar rahat, kabin evinizi aratmıyor. Bu kamyonlarla şimdiye kadar hiç teknik sorun nedeniyle yolda kalmadım.”

Güneş dağların ardında batmaya başlarken, yol kenarında et ve tavuk pişirerek yemeğini hazırlıyor. Eşinin kendisiyle birlikte yola çıktığı zamanları anlatıyor.
 

Araçlar 3200 metre gibi baş döndürücü bir rakımda Paso de los Caracoles dağ geçidinden geçerek Arjantin sınırına doğru ilerliyorlar.

“Kimse eşim gibi yemek yapamaz” diyerek sözlerine devam ediyor, “Ama birlikte yola çıktığımızda yemekleri ben yapıyorum. Bu yolculuklar onun dinlenme zamanı. Otelde kalıp restoranlarda yemek yemeyi sevmiyorum. Ben çok daha güzel ve sağlıklı yemekler yapıyorum.”

Bir süre koltuğunda oturup, iş hayatında onca yıldır ona hem neşeyi hem de hüznü tattıran dağları izliyor. Birkaç yıl içinde emekli olup tüm zamanını şirin Mendoza'daki evinde eşiyle birlikte geçirecek.

Juan Manuel, ”Kamyonlar ve bu dağlarla ilgili her şeyi bana babam öğretti,” diyerek eski günlerden bahsediyor. “Bir defasında bana, And Dağları her zaman burada kalacak demişti. Her zaman. Er ya da geç hepimiz öleceğiz. Fakat And Dağları kalacak."

Kamyon

Model: Volvo FH 500 I-Shift 2015 çekici, 6×2 aks konfigürasyonlu.
Motor: 13 litre, sıralı altı silindirli, 500 hp ve 1.050–1.400 dev/dak'da 2.500 Nm tork.
Treyler: 27,5 mt kapasiteli Utility marka Amerikan frigorifik treyler.
İşler: Şili'den Arjantin'e soğutulmuş ürün taşımacılığı.

İlgili İçerik